perjantai 24. marraskuuta 2023

Uusia tekniikoita


Huh, sehän on jo marraskuu ja tilannepäivityksen paikka. 

Tämä muinaispukuprojekti on vienyt ihan uusille vesille ja olen käyttänyt syksyn uusien tekniikoiden opetteluun.

Se itse mekko vastustaa edelleen, joten päädyin ratkaisuun, että tilasin mekon Rautaportista. Väriksi valikoitui punainen. En minä saa tätä tehtyä ilman, että saan tutkia valmista mekkoa, ja sen rakennetta ja mittoja. Tänään lähden kangaskauppaan ostamaan kankaat joko sen päälle tulevaan liivimekkoon tai hameeseen. En ole vielä ihan päättänyt kumman teen.

Olen opetellut myös neulakinnas tekniikan. Tässä on ensimmäinen harjoitustyöni. Täynnä virheitä, mutta olen nyt tajunnut sen idean ja seuraavaksi hommaan paremman värisen langan ja teen sen oikean version. En usko, että rautakaudella tunnettiin persikan väristä lankaa. 🤔


Lopullinen versio tulee ehkä luonnonharmaasta. 

Toinen uusi asia, joka piti opetella, on nauhakangaspuilla kutominen. En muistanut kuvata harjoitusta, joten tässä on jo oikea versio tulossa. Tästä tulee vyö joskus. Toiveissa olisi tehdä tämä joululomalla valmiiksi, mutta voi jäädä toiveeksi. 


Väreinä tässä on musta, viininpunainen, pinkki, keltainen ja valkoinen. Olen löytänyt myös kupurasoljet, joihin pitäisi vielä tehdä ketjulaitteet. Niiden teko on vielä vähän mysteeri materiaalien suhteen. 

Seuraava vaihe on kuitenkin tehdä mekon päälle jonkinlainen toinen mekko tai hame. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti